Städa städa!

Hej på er!

Nu har vi precis ätit lunch, för fjärde dagen i rad!
Idag gjorde vi så "avancerad" mat som spagetti och köttfärssås, bara till oss, till lunch!
Det är väldigt ovanligt, de få gånger vi tidigare ätit lagad mat till lunch, då har det oftast
blivit rester från gårdagen.
Så nu är vi mätta och glada.

B ligger och sover middag och jag städar lite.

Jag måste berätta en sak om städning. Sista veckan har jag bäddat sängarna VARJE morgon.
Det har inte hänt på flera år.
Dessutom hände det en sak tidigare idag som jag inte ens kan dra mig tillbaka i minnet och faktiskt
tro att jag någonsin gjort; städat bilen.
Men, när jag och B var och handlade bjöljor imorse så såg jag hur skitig den var invändigt.
Det låg skräp överallt, tomma cola-flaskor, godispapper... och en väldig massa kläddamm i sätena.
Så när vi kom hem drog jag ut dammsugaren, fram med skurhink och soppåsar. Jag tog även med
mig B ut till bilen, så städade vi den tillsammans!
Han gnuggade och gnuggade med sin lilla skurtrasa, jag tror verkligen att han uppskattade det.
Det gjorde i alla fall jag. Det var skönt att göra något så alldagligt som att städa, TILLSAMMANS!
Jag börjar verkligen se att livet byter skepnad, det svarta och tunga börjar blekna  och lätta.

Nu blev det en himla massa text, dags för bilder!

Golvet på passargerarsidan innan dammsugningen....

....och efter!


Förarsätet innan dammsugning...

...och efter! Voila!


Efter en full Ica-påse med gammalt godispapper, endast i bilen, börjar jag ana vartifrån
alla mina +25-30 kg kommer ifrån.... eller vad tror ni?:P


Massor med kramar /M

Kommentarer
Postat av: eija biff

Du är jätteduktig. fortsätt så. och vilken underbar lycka att du tog mod till dig och fick hjälp! laga mat, ta med sonen i det du gör och gå ut. mer behövs ju inte för att en dag ska bli perfekt.

2009-10-01 @ 13:03:25
Postat av: Ida

Jag gråter när jag läser din blogg. Hittade hit genom Lotta.



Jag känner så väl igen mig. Jag mådde väldigt dåligt innan jag fick barn. Gick på psyk och åt medicin. Sen slutade jag med den och blev med barn. Mitt mående gick upp och ner. Jag går mellan att må bra, vara deprimerad och ha ångest. Olika från dag till dag. Min son är nu 3 år och jag har klarat mig utan medicin. Har separerat från hans pappa och kämpar varje dag för att ge honom nyttig mat och se till att de inte bara blir tv och film hela tiden varje dag.



Jag förstår så väl din kamp och du är så stark och duktig. Glöm allt som varit, allt de negativa. Även om ni är ute i 10 minuter så är de ändå 10 minuter mer än förut. Lyft fram allt de positiva som du gör för din son och titta inte på de negativa. Alla gör vi fel. De är mänskligt och vi får göra det bästa med de vi har.



Många kramar!

2009-10-01 @ 13:19:50
URL: http://mittlilla-kaos.blogspot.com
Postat av: Ullis

Vilket underbart fint brev du skrivit till Lotta Gray. Fantastiskt stort. Tårarna trillade sakta och jag är innerligt glad för dig och din son. Lycka till med allt! Jag har precis klickat in här och har inte hunnit läsa din blogg men jag kikar gärna in en annan gång. Alllt gott! från en annan mamma med en liten kille

2009-10-01 @ 13:44:03
Postat av: Katinka

Kära M, det var ett fantastiskt mail du skrev till Lotta, och glöm aldrig att det var ditt initiativ, det var du som skrev! :-) DU gjorde något åt din situation, och du gjorde helt rätt sak :-)

Jag skulle bli väldigt glad om du ville titta in på min blogg. Den ger aldrig några pekpinnar, men vill gärna vara som en personlig coach, så att du själv hittar din väg. Kram!

2009-10-01 @ 13:55:35
URL: http://www.farmorsbloggen.se
Postat av: Anne

Även jag har läst ditt mejl till Lotta, och för att vara ärlig så grinade jag för att jag tyckte så synd om din son, jag tänkte vad är du för jävla morsa, stackars, stackars barn.



Sedan läste jag igen, och då grinade jag för att du tagit tag i ditt liv, och att du nu gör det bästa för din son.



Du är min idol, fortsätt att kämpa.



KRAM

2009-10-01 @ 14:01:28
URL: http://annemoije.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Hej.

Läste precis det mail du skickat till Lotta. Jag lästa och grät. Va modig du är som berättar. Och va modig du är som sökt hjälp. Psykofarmaka är för depressioner som cellgifter är för canser. Man behöver dem för att bli frisk.All kärlek till dig och din familj. Varma kramar från Elin

2009-10-01 @ 14:17:06
Postat av: Anonym

Hej, som så många andra här läste jag ditt brev till Lotta, wow vad starkt att ta tag i sina problem tänkte jag...all lycka i framtiden, du är den bästa mamma som ditt barn kan få...många kramar Mia

2009-10-01 @ 14:57:35
Postat av: M.

Vet du.. jag börjar undra om jag kanske behöver nån hjälp.. känner igen så mkt av mig i dig när du beskriver hur du var tidigare, inte allt och kanske inte lika allvarligt men jag känner mig mest irriterad och grinig för det mesta och mkt får min dotter ta :( jag orkar knappt laga mat åt oss gör det allra enklaste alt köper hem färdig mat, disk o städ gör jag i nödfall när det behövs. Jag har jobb, och jobbar heltid jag är ensamstående mamma som för snart exakt 2,5 år sedan lämnade ett misshandelsförhållande bakom mig. Jag börjar undra nu om jag kanske skulle ta och söka någon hjälp så jag är mindre arg och irriterad jämt och kanske kan bli en gladare mamma. Har liksom aldrig trott att det var nåt "fel" så på mig depression har jag väl inte tänkt att det är men det känns som det kanske är nånting då jag lätt blir så anti mot det mesta och har oftast ingen lust o göra nåt när jag är hemma och inte jobbar :( allt blir jobbigt. Eller är det så att jag bara är en idiot allmänt?? Jag vet inte.Jag älskar min dotter över allt annat i världen men jag är ändå nästan alltid irriterad på allt som hon gör, tycker allt är jobbigt. Jag klarar att ha ett jobb och jag måste ha ett jobb för att överleva trots heltidsjobb så klarar vi oss med nöd och näppe varje månad ekonomiskt.

Jag visar henne kärlek men ändå att gå ut, usch så trist kan jag tänka när hon vill ut i parken.. vill bara ligga hemma o glo på tv och få vara ifred nästan. Jag skäms att erkänna detta, klart vi försöker hitta på saker och så.

Kan det vara sviter av mitt misshandelsförhållande som sitter i?? eller är jag allmänt dålig som morsa tidvis eller skulle jag behöva nån hjälp, få nå lite glädjehöjande kanske så mitt humör jämnas ut mer??



skriv gärna!!

Mvh

M.

2009-10-01 @ 15:09:09
URL: http://mamaajang.blogspot.com
Postat av: Malou

HA EN BRA DAG!!!!



http://mallamousan.blogg.se

http://mallamousan.blogg.se

2009-10-01 @ 15:19:59
URL: http://mallamousan.blogg.se/
Postat av: Helene

Äter samma medisin som du och började direkt med 75 mg, 37,5 mg morgon och kväll. Fick enorm trötthet, hemsk ångest och måste använda Sobril i 3 månader innan det vände. Är det vanligt att börja med 37,5 mg första veckan och sedan öka? Jag har tagit serumprov i blodet som visar hur mycket medisin kroppen tar upp. Den låg bra, så jag ska inte ta högre dos. Fantastiskt att det vände så fort för dig! För mig tog det 6 veckor...

2009-10-01 @ 15:23:37
Postat av: jennie

låter som att medicinerna fungerar, roligt att höra. lycka till! starkt av dig att ta tag i allting. :)

2009-10-01 @ 15:23:56
Postat av: Vimmelmamman

Hej Fina du. Vilken respons du får. Och vilken fin blogg. Fortsätt skriva varje dag. För mig har det varit terapi. Att bara få sätta ord på saker, få ur mig det. Att du fixat bilen och lagat mat är ju toppen. Och att lilleman har fått sin trasa och känt sig viktig och behövd. Att han oxå har en uppgift att fylla är ju grädden på moset. Fortsätt så...Små små steg. Låt honom hjälpa dig att lägga in tvätt, bära saker, beröm, beröm, beröm. vidrör, fysisk kontakt. Det kan bara bli bättre. Fortsätter att läsa dig här och maila mig gärna igen



Kram Lotta/vimmelmamman

2009-10-01 @ 15:24:57
URL: http://vimmelmamman.blogg.se/
Postat av: malin

Jag kan säga att du gör ett rätt val att du började äta antidepressiva tabletter!

Jag lever med en mamma som också lider av depression och kan säga att jag tycker inte att det är lätt alla gånger.

Men med en bra relation sen jag föddes kan jag acceptera henne lättare även om hon har en dipp just då.



Om du fortätter såhär kommer du gå långt mycket långt.



Lycka till!

/Malin

2009-10-01 @ 16:16:38
URL: http://maliuns.blogg.se/
Postat av: mia nordström

Stor kram på dig och lycka till -Det kommer att gå bra du har ju viljan. Ett litet tips efter att jag varit sjuk ett tag och fått cellgift gick jag upp i vikt. Nu går jag en timme varje morgon när jag lämnat barnen i skolan. EN ipod med skön musik så får man energi i hela kroppen. Men man ska börja lugnt kanske en kvart eller halvtimme. I dag köpte jag jeans längesedan i storlek 40 men de måste vara onormal storlek men skit samma jag mår bra-

2009-10-01 @ 16:19:37
Postat av: Lina

Hej M. Jag hittade din blogg genom Lotta´s inlägg där hon la upp ditt brev.

Du är så jävla modig!!

Önskar jag kunde förklara i ord hur jag själv kände när jag läste ditt brev. Både en och två tårar kom. Jag önskar er allt gott och håller tummarna för att du och familjen ska må bra/bättre.

Kommer o följa dig (låter lite som ett hot....hehe) och skickar styrkekramar från Stockholm.

/Från en mamma till en annan mamma

2009-10-01 @ 16:21:12
Postat av: M

Tycker du är så otroligt stark som orkar o vågar berätta som du gör! Vilken mamma din son har! O jag måste skratta åt dej mitt i gråten, för när du skriver att ni haft roligt ihop när ni städade så blev jag varm inombords. =) Tänk, man behöver inte hitta på en massa "fina" aktiviteter för att vara nära sitt barn, utan städa är oxå ett sätt. Huvudsaken är att ni är nära o har kul ihop.

Lycka till o kämpa på!!

Kramar.

2009-10-01 @ 16:33:39
Postat av: Anonym

HEJA DIG!! Vad ärligt och vackert ditt brev var!

2009-10-01 @ 16:46:47
Postat av: A

Sitter här med en klump i halsen. Av sorg och av glädje. Glädje för att du tagit tag i ditt liv och gör små små saker som kommer leda dig till din Lycka! Och av sorg för att jag känner igen mig i dig så mycket. Jag mår heller inte helt bra. Jag har en dotter som snart är två. Jag älskar henne och "gör det man ska" som mamma. Sköter om henne, kramar henne.. o.s.v. Hon har alltid varit ett "snällt barn" sen hon föddes, åt & sov. Ja, hon är helt fantastisk! MEN, jag kan heller inte riktigt KÄNNA den där kärleken. Precis som du grinar jag när jag läser när andra beskriver kärleken till sina barn. JAG VILL OCKSÅ KÄNNA SÅ! Av hela mitt hjärta. Så att det gör ont. Ända in i benmärgen.. Det har snart gått två år. Det har gått alldeles för fort. Har inte kunnat njuta fullt ut.



Jag har fått en tid till en läkare som eventuellt kan ge mig remiss till psykolog eller liknande. Får se om det leder någonvart. Problemet är att jag inte kan prata om detta utan att gråta, och när jag gråter kan jag inte prata. Usch, jag vill inte!



Ojdå. Skulle bara skriva en kort kommentar om jag hejar på dig, men långt blev det.



Hur som helst; LYCKA TILL med Livet!

2009-10-01 @ 17:39:20
Postat av: Sofia N

Lycka till i livet och föräldraskapet. Tänk på att främlingar är vänner som du ännu inte känner...bra att du skrev till Lotta!

du är expert på att vara mamma till DITT barn, var det och lyssna inåt och lev efter det.

Kärlek.

2009-10-01 @ 17:42:03
Postat av: Klara

FANTASTISKT stt du orkade ta tag i det hela !!



Din son har en otrolig mamma- o han njuter säkert i fulla mått nu !!!



Njut o ta små steg i taget ! Ni fixar det här !

Som ngn skrev : du är min idol ! STARKT GJORT MAMMA !!!!

2009-10-01 @ 17:45:27
Postat av: Häxan

BRA! Vad duktig du är!!!

2009-10-01 @ 17:55:57
URL: http://alladessaliv.blogg.se/
Postat av: Pillaj

Vilken fin blogg du har! Du berörde mig djupt!



Ha det gott och Kram på dig!



/P

2009-10-01 @ 18:01:33
URL: http://pillaj..blogg.se/
Postat av: Gunilla

Åh, vilken bra blogg! Du skriver fint och ärligt och ... bra! Du berör även mej ... en kvinna på 50+.



Fina städbilder. Kul att ta kort "före" och "efter" eller hur?! Då SER man verkligen vilken skillnad det blir. Jag tror också mycket på att njuta av att man GJORT något ... inte bara ha dåligt samvete för det man INTE gör. Utan tänka på det man GÖR!



Du verkar vara en härlig mamma.

2009-10-01 @ 18:14:58
Postat av: JuniTessan

Hej!

Hittade oxå hit genom Lotta =)

Du är skitduktig!!! Kämpa på , tror det börjar lätta för dig......känns som om ljuset i tunneln syns och att du börjat LEVA igen. 1000 kramar från mej!

2009-10-01 @ 18:30:25
URL: http://junitessan.blogg.se/
Postat av: Mallan

Att du VILL bättra dig är det största beviset för att du trots allt älskar ditt barn! Och ser du hur många som känner likadant? Du är ju inte ensam. Kör hårt nu, häng upp ego-boost kommentarer från bloggen på kylskåpet och rocka viktminskningen. Det här klarar du, det största steget har du redan tagit, du verkar ha tagit beslutet att förändra och förbättra. Lycka till morsan!

2009-10-01 @ 18:56:30
Postat av: Sara Nordberg

Hej!

Som nästan alla här hittade jag hit då jag läste Lottas blogg.

Jag är en tjej på 37 år som har ätit medicin för depression i många år, vet ej om jag någonsin kommer klara mig utan dom men MED dom så fungerar jag som en bra mamma, en bra fru och förhoppningsvis snart en bra arbetskamrat(Är arbetslös för tillfället)

Jag var sjukskriven under många år men nu känner jag att jag är på banan igen.

Kika gärna in i min blogg och lämna en kommentar, har lagt din blogg som favorit =)

Många kramar

2009-10-01 @ 19:36:13
URL: http://saranordbergs.blogg.se/
Postat av: Annica

Hej! Hittade hit via Lotta och ville bara säga hej och önska dig lycka till. GRATTIS eller vad man säger till att du var så modig och duktig som sökte hjälp! Nu kan det bara bli bättre! /kram.

2009-10-01 @ 19:37:34
URL: http://annica-minvraavvarlden.blogspot.com
Postat av: Elin

Hej M,

jag är berörd av dig, vad modig du är som väljer att skriva ut ditt liv här, jag hoppas verkligen du får massa bra respons och att det hjälper dig i ditt kämpande för att bli "frisk"! Bra jobbat, din blogg är verkligen en blogg jag kommer följa.

Love E

2009-10-01 @ 19:43:51
URL: http://accordingtoelin.blogg.se/
Postat av: Nicole Sanzetth

Bäddar sängen varje morgon gör jag redan, men det bara för att intrycket av hela sovrummet blir så mkt trevligare. Eller hur?



Städning av bilen däremot är någonting jag verkligen bör ta tag i snarast. Både insidan och utsidan. Kanske fick jag lite inspiration nu när jag såg dina före- och efterbilder? man kan ju alltid hoppas.



Kramar Nicole

2009-10-04 @ 15:57:32
URL: http://sanzetth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0